Vállalatok közti konfliktusok

Az üzleti élet szereplőinek jellemzésekor gyakran találkozunk azzal a felfogással, amely a feleket kizárólag érdekek mentén gondolkodó, a profit maximalizálására törekvő entitásként írja le. Biztosan van sok olyan területe a gazdaságnak, ahol ez legalább részben érvényes, de mi hiszünk abban, hogy a hosszú távon gondolkodó vállalkozások számára a partnereik kiválasztásakor épp ennyire fontos a megbízhatóság, a szavahihetőség, a hitelesség és a szaktudás.

 

De üzlet valóban nincs konfliktus nélkül, és még a hideg érdekek kizárólagos érvényesülésekor is előfordulhat olyan helyzet, hogy a felek hosszú távon egymásra vannak utalva. Vagy a szerződéses viszony miatt, vagy valamely erőforrás (pl. szaktudás) kizárólagossága miatt, vagy legyünk megengedőek: csupán csak a jó érzés miatt. Ilyen esetekben egyszerűen nem működik a fenyegetőzés, a bírósági szakasz hűvös légköre pedig minden bizalmi viszonyt elronthat. Ezekben az esetekben létjogosultsága van a mediációnak, és a nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalatok mind nagyobb arányban használják is ezeket a lehetőségeket.